השילוב שבין אלכוהול לנהיגה עלול להיות קטלני. נהגים רבים אוחזים בהגה לאחר שתייה – גם על סמך תחושה סובייקטיבית בלבד, ובהסכמה (אפילו פאסיבית) של החברים. התופעה הקשה גורמת ללא מעט תאונות קטלניות בכבישי ישראל, במיוחד בסופי השבוע. בשנת 2005 הממשל בישראל החמיר את הענישה ואת ההתייחסות לתופעה זו, וחלק מהסמלים המאפיינים את בדיקות השכרות בצידי הכבישים מיוחס למכשיר הינשוף, אשר בודק באמצעות הנשיפה את כמות אדי האלכוהול בליטר אויר. במידה והנהג נמצא שיכור, הוא יובא בפני קצין משטרה, יועבר שימוע ורשיונו ישלל לשנתיים לפחות, אלא אם תהיה התערבות משפטית.
לקריאת מאמר בנושא>> עונש סירוב לבדיקת שכרות
למה להחמיר עם הענישה?
הענישה בנהיגה בשכרות נובעת מתוך הרצון להלחם באופן ישיר בתאונות הדרכים. תחילת המלחמה היא להשתמש באלמנט של הרתעה. מדובר למעשה בעונש שאינו מתחשב אפילו בעברו של הנהג (אם הוא נקי מעבירות תנועה למשל או פעם ראשונה שנעצר משום העניין), והרישיון נשלל באופן אוטומטי. זו הסיבה שעורך דין תעבורה נשכר לטיפול בהליך המשפטי, שבו כל כך חשובה הדרך שבה מציגים את פרופילו של הנהג ברכב.
העזרה מידו של עורך דין
כיום שוטר יכול לעצור נהג גם לבדיקה שגרתית וללא אותות מקדימים לשכרות. במידה ויבחר לבדוק את הנהג במכשיר הינשוף, הנהג חייב להסכים, שכן אם לא יעשה זאת, דינו – כדין אדם שהוכחה שכרותו. במידה וייבדק ועדיין תמצאנה שאריות אלכוהול בנשיפתו, המכשיר עלול לסטות ולהצביע על נתונים שאינם מדויקים. עו"ד נהיגה בשכרות מכיר את הנהלים שהשוטרים אמורים להשתמש בהם ובכך יכול לסתור את התנהלותם התקינה התקין.
בעיה עם תקפות מכשיר הינשוף
בתפעולו של מכשיר הינשוף ישנה שרשרת ליקויים אפשרית, אשר אותה חובה לחקור לפני משפט תעבורה בנושא. אי קיומו של פרט מסוים מהנהלים – עלול לסתור את ההתנהלות התקינה המתבקשת. בנוסף, מדובר במכשיר שמעולם לא נבדק על ידי גורם מוסמך.